اخبار و مقالات

تفاوت دستگاه سی پپ و بای پپ

تفاوت دستگاه سی پپ و بای پپ را می‌دانید؟ برخی از بیماران، برای نفس کشیدن به دستگاه سی پپ و برخی دیگر به دستگاه بای پپ نیازمند هستند. اما سوال اصلی اینجاست که چه کسانی به دستگاه بای پپ و چه کسانی به دستگاه سی پپ احتیاج دارند؟

در ادامه به بررسی تمامی تفاوت‌های دستگاه‌های بای پپ و سی پپ خواهیم پرداخت.

آپنه تنفسی چیست؟

آپنه تنفسی یا به اصطلاح Apnea، همان قطع تنفس حین خواب است که از مشکلات رایجی است که ممکن است برای افراد رخ دهد. این مشکل، بعد از بیدار شدن از خواب یک سری علائم دارد که  در ادامه بررسی خوهیم کرد.

مقالات پیشنهادی: تعمیر دستگاه بای پپ در منزل

آپنه تنفسی، موجب ایجاد بی‌قراری، خشکی دهان و حس خستگی مزمن در طول روز، بعد از بیدار شدن از خواب می‌گردد. آپنه تنفسی، در موارد جدی‌تر باعث بروز مشکلاتی مثل بیماری‌های قلب و عروق نیز بشود.

انواع آپنه تنفسی

انواع آپنه تنفسی را می‌شناسی؟ آپنه تنفسی به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند. آپنه مختلط، آپنه مرکزی و آپنه انسدادی از انواع آن هستند. آپنه انسدادی، مرکزی و مختلط چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

  • آپنه مرکزی: نوع آپنه، در اثر عدم دریافت پیام از سوی مغز اتفاق می‌افتد و تنفس به مشکل می‌خورد
  • آپنه انسدادی: در این نوع آپنه، یک عامل خارجی منجر به قطع راه تنفسی می‌گردد
  • آپنه مختلط: این نوع آپنه همانطور که از نامش پیداست، ترکیبی از دو مدل قبلی است

بیشترین نوع آپنه تنفسی، مدل انسدادی آن هست و زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه عقب گلو، شل شده و راه تنفس را دچار اختلال می‌کند. هنگامی که این اتفاق رخ دهد، به مدت چند ثانیه نفس کشیدن متوقف می‌شود. در نتیجه، سطح اکسیژن خون، کاهش می‌یابد.

در این حین است که مغز، متوجه بروز این مشکل می‌شود و فرد را از خواب بیدار می‌کند. به همین دلیل است که گفته می‌شود آپنه تنفسی، داشتن خوابی راحت را از فرد سلب می‌کند. راه حل این مشکل چیست؟

راه حل درمان آپنه تنفسی

درمان آپنه تنفسی چیست؟ افرادی که دچار چنین مشکلی شده‌اند، آزمایش تست خواب تجویز می‌شود. این آزمایش بدین صورت است که طی خواب شب شما، دستگاه‌هایی به شما متصل می‌گردد تا برخی پارامترها سنجیده شود.

پارامترهایی مثل عمق خواب، تعداد آپنه، تعداد تنفس، زمان به خواب رفتن و موارد دیگر بررسی می‌شود. پس از سنجیدن موارد گفته شده، پزشک تشخیص می‌دهد که شما نیاز به خرید دستگاه بای پپ دارید و یا سی پپ.

عملکرد دستگاه سی پپ

عملکرد دستگاه سی پپ به این صورت است که موجب افزایش فشار هوای موجود در مجرای تنفسی شده و به فرد بیمار هنگام دم، کمک خواهد کرد. سی پپ، با دستگاه اکسیژن ساز تفاوت دارد زیرا اکسیژن تولید نمی‌کند، بلکه هوای موجود در اتاق را فشرده می‌کند.

این هوای فشرده شده، از رطوبت ساز موجود در دستگاه عبور داده می‌شود تا هوای خشک را وارد ریه فرد نکند. این دستگاه، طبق اطلاعات بدست آمده از تست خواب فرد تنظیم می‌شود و ثابت است. پس اگر بیمار در طول خواب الگو تنفسی ثابتی نداشته باشد، این دستگاه مناسب وی نمی‌باشد.

عملکرد دستگاه بای پپ

عملکرد دستگاه بای پپ چگونه است؟ دستگاه بای پپ، نوعی ونتیلاتور است که به فرد هنگام دم و بازدم کمک می‌کند و برای مشکلات تنفسی حاد مثل آپنه تنفسی شدید، آسم شدید، بماری مزمن ریوی و… مناسب است.

دستگاه بای پپ، علاوه بر داشتن قابلیت تغییر به دستگاه سی پپ، از ریتم تنفسی بیمار یک بک آپ تهیه می‌کند و تعداد تنفس وی را مشخص می‌کند تا از حد نرمال، تعداد تنفس کمتری نداشته باشد. این دستگاه، مشکلات تنفسی دم و بازدم را به طور کامل رفع می‌کند.

تفاوت‌ دستگاه سی پپ و بای پپ چیست؟

تفاوت‌ دستگاه سی پپ و بای پپ چیست؟ تفاوت این دو دستگاه در این است که دستگاه سی پپ، فشار هوای ثابت و مثبت ایجاد کرده و هنگام دم بیمار، به او کمک خواهد کرد اما حین بازدم، فشار هوا ثابت خواهد ماند.

دستگاه بای پپ، دو سطح فشار گوناگون دارد که حین دم و بازدم، به فرد کمک می‌کند. فشار هوا دستگاه بای پپ حین دم افزایش می‌یابد و هنگام بازدم، این فشار کاهش یافته که راحتی بیمار را حین تنفس فراهم می‌سازد. همچنین اگر تعداد تنفس فرد کاهش یابد، بیمار را با فشار هوا وادار به تنفس می‌کند.

سخن پایانی

با توجه به تمامی مطالب گفته شده، اکنون شما آشنایی کامل با دو دستگاه سی پپ و بای پپ و تفاوت آن‌ها دارید و می‌دانید که چه زمانی باید از آن استفاده نمایید. در صورت نیاز به هر دو نوع دستگاه، می‌توانید با کارشناسان تیم امین طب همگام در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *